Pedagogkväll, Varmrätt: Lasagne & Efterrätt: Gino

I fredags bjöd jag hem min seminariegrupp från Peddis på middag. Är inte van att laga mat till så många personer så gjorde det lite lätt för mig och gjorde en lasagne. Till efterrätt tog jag en till genväg och rörde snabbt ihop en gino, helt fantastiskt enkelt och gott! Här kommer båda recepten:



Ugn 225 grader

Lasagne (4-6 port)

Du behöver:
400 g köttfärs
2 gula lökar

2 vitlöksklyftor
Arla smör
1 burk krossade tomater, ca 400 g
2 msk tomatpuré

2 tsk oregano, basilika, timjan
1 krm svartpeppar
1 grönsaksbuljongtärning

9 lasagneplattor

Ostsås:
3 msk vetemjöl
7 dl Arla Ko mjölk

3 dl Arla Köket riven ost gratäng
1/2 tsk salt
(Om detta känns krångligt går det lika bra med färdigköpt ostsås tex 2 st från kelda)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, oregano, peppar och buljongtärning. Lå
t såsen koka ca 5 min. Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 2 1/2 dl av osten och smaksätt med salt.Varva köttfärssås, ostsås och lasagneplattor i en smord ugnssäker form. Avsluta med sås. Strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en sallad.



Gino (5-6 port)
Du behöver:
2 st bananer (ej för gröna)
3 st kiwi
1-2 pkt frysta bär (jag hade blåbär och hallon, mango är också gott)
2 pkt vit choklad (man kan ta ett, men jag tycker att det är chokladen som gör det så två blir extra gott)
1 liter vanlijglass

Gör såhär:
Skiva bananen i slantar ca 4 mm. Ta bort skalet från kiwin ich skär i halvor (dela ev en gång till). Häll dessa tillsammans med bären i en ugnssäker form. Hacka den vita chokladen osh fördela jämt över formen. Formen ska ej stå i ungen så länge ca 3 minuter.. bara tills chokladen fått lite färg annars blir frukten seg.

Lycka till!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0