Julgodis del 4: Ljus och mörk chokladtryffel



Mörk chokladtryffel
1 dl vispgrädde
200 g mörk choklad
2 msk smör
kakao att rulla i

Gör såhär:
Dela chokladen i mindre bitar. Koka upp grädde och smör. Häll den heta gräddblandningen över chokladen och låt den smälta under omrörning. Låt svalna i kyl i ca 3 timmar.
Rulla chokladsmeten till tryfflar. Blanda pepparkakskryddor och florsocker. Rulla tryfflarna i florsocker och pepparkakskryddor. Ställ svalt för att stelna. Förvara tryfflarna i kylskåp.
Jag tycker att endast mörk choklad kan bli lite mastigt så jag stänkte i lite pepparmyntsolja, det blev gott! För att variera tryfflarna lite doppade jag denna i mörk choklad som man också kan rulla i kakao.



Chokladtryffel på mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
250 g mjölkchoklad
1 msk smör

Gör såhär:
(se föregående)
Rulla i 2 msk pepparkakskryddor blandat med 2 msk florsocker eller doppa i smält choklad. Jag tycker ju om sliskigt sött så jag doppade i vit choklad, mums!

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0