Julgodis del 3: Vit chokladtryffel

Det är ju lite tråkigt att göra julgodis eftersom man inte får äta upp det på en gång.. I mitt fall har jag tänkt bjuda på det på "minijulafton" med mina vänner, julafton hos mamma & pappa samt ge bort så jag får nöja mig med provsmakningarna och det bästa av allt... Slicka skålar och slevar.. ok kanske inte skålar men sleven iaf. Den här tryffelsmeten på vit choklad var gudomlig så jag är mycket förväntansfull inför slutresultatet! Här kommer receptet.



Vit chokladtryffel
Du behöver:
200 g vit choklad
1 dl vispgrädde
1 droppe pepparmintsolja
1 msk florsocker
1 msk vaniljsocker

Gör såhär:
Hacka chokladen. Koka upp grädden och låt koka i ca 1 minut. Tag kasttrullen av värmen och rör ner chokladen så att den blandas med grädden. Smaksätt med peppermintsoljan och låt stå i ca 30 minuter. Rör sedan tryffeln slät och ställ in i kylen i ca 1 timme, täck över. Forma små kulor och rulla dem i flor- och vaniljsocker. För att göra dem lätta att bjuda på lägg dem exempelvis i knäckformar. Förvaras kallt. 

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0