Julgodis del 2, Chokladkola






Chokladkola ca 30 bitar
Du behöver:
100 g smör
4 msk kakao
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 krm salt
2 msk flytande glykos

Ev. smaksättning:
1 msk vaniljsocker eller 1 tsk pepparkakskryddor

Gör såhär:
Blanda alla ingredienser utom ev. smaksättning i en tjockbottnad kastrull eller stekpanna. Koka upp och låt det bubbelkoka i ca 15 minuter. Gör kulprovet se inlägg "Julgodis del 1, Knäck". Häll upp kolan i en smörpappersklädd långpanna. Låt kallna i kylen, om ni är som mig och har för liten kyl för att få in en plåt ställ ut dem på balkongen! Klipp eller skär kolan i bitar (storlek eftersmak) och packa in i smörpapper. Ska förvaras svalt. Jag brukar knyta ett band runt så ser det festligare ut!

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Cissi E

åå, va fina dom blev..funderar också på att göra, men om jag kommer ihåg rätt från förra året så är det ett jäkla jobb! Kraaa,

2010-12-08 @ 08:37:17
Postat av: Ylva

Goda blev de också! Själva kolan är ju superlätt, men halvvägs i inpacketteringen ångrade jag mig lite.. Men det var snörningen som var jobbig å man behöver ju faktiskt inte knyta runt =) Lyckan var iof total när jag väl var klar, helt klart värt!

2010-12-08 @ 11:01:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0