God fusk-lappskojs!

Jag har letat mig galen efter "salta biten" som man tydligen ska ha när man gör lappskojs, om man inte ska va avancerad.. men nu idag gav jag upp. Inte värt att leta mer.. vem vet det kanske inte ens är gott! Så hittade jag ett recept där de använde stekfläsk. För att göra det ännu lättare för mig så köpte jag bacon.. Så nu har jag gojsat ihop min alldeles egna fusklappskojs (kommer inte ihåg hur riktig lappskojs ska smaka, så vet inte om det ens smakar lappskojs), men det var gott!!


Jag använde:
1 pkt bacon (lägg i efter smak, men jag tyckte att ett paket räckte)
1/2 purjolök
10 potatisar (inte så jättestora, mjölig sort)
en skvätt mjölk
2 msk smör
salt
vitpeppar

Gör såhär:
Skala potatisen och skär i mindre bitar. Koka. Klipp baconet i små bitar och hacka purjolöken i mindre bitar. Stek först baconethalvknaprigt och lägg över på en tallrik. Stek sedan purjolöken mjuk i baconfettet. När potatisen är färdigkokad, häll över den i en bunke och mosa/vispa med elvisp. Blanda i smöret och mjölk. Mjölk har du i efter smak, beroende på hur löst du vill ha moset. Jag tror jag hade i 1 dl. Krydda med vitpeppar och ev lite salt, men tänk på att det kommer bli lite saltare när du blandar i baconet. Blanda sedan i purjolöken och bacon. Servera gärna med grönsaker.. Jag valde att koka lite ärtor, mums!

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0